چکیده: (122 مشاهده)
توجه به مبحث حیات اجتماعی و مساله هویت از مباحث مهم زندگی اجتماعی و شهری است و منظرشهری به عنوان واسطهای میان انسان و پدیده شهری، مکانی جهت تبلور بصری و معنایی گرافیک محیطی میباشد. عوامل متنوعی میتوانند در زمینه هویت و مسائل اجتماعی در منظر شهری اثرگذار باشند که یکی از مهمترین آنها توجه به گرافیک محیطی شهر میباشد. بهکارگیری صحیح و اصولی از امکانات تصویری و اجرایی گرافیک محیطی با در نظر گرفتن مفاهیم هویت بخش میتواند بخشی از قابلیتهای توسعه شهری در برنامهریزیهای کلان در فضای شهری و اماکن مختلف از آن مورد استفاده قرار بگیرد. تسهیل امر ارتباط، راهنمایی و اطلاعرسانی، زیباسازی محیط با هدف ایجاد هویت بصری از مهمترین کارکردهای ویژه گرافیک محیطی میباشند. هدف پژوهش حاضر، تاثیر گرافیک محیطی اطلاعرسان در ارتقاء هویت منظرشهری شهرداری رشت در بهتر راهنمایی کردن شهروندان و ایجاد تصویر بصری و به یادماندنی از فضاهای عمومی و پرتردد شهری است. روش نمونهگیری این پژوهش بنیادی-نظری است، بدین معنا که منابعی انتخاب میشوند که بیشترین اطلاعات و داده را برای پاسخ به پرسش پژوهش فراهم میکنند. در پژوهشهای کیفی افرادی را که در پژوهش شرکت میکنند، فرد یا نمونه نمیگویند، بلکه شرکتکننده یا صاحب اطلاع محسوب میشوند، زیرا روی این افراد مداخلهای صورت نمیگیرد و فعالانه در پژوهش شرکت دارند. انتخاب افراد مصاحبهشونده بر اساس معیارهای خبرگی (سابقۀ بالای 5 سال در حوزه شهری، طراحی گرفیک، مدیریت فرهنگی و تحصیلات کارشناسی و بالاتر) بود. از میان آنها تعداد 10 نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری، سازمان زیباسازی شهرداریها و اساتید دانشگاهی، بر اساس روش نمونهگیری گلوله برفی تا حصول به اشباع نظری انتخاب گردیدند، نتایج پژوهش نشان دادند که شهروندان بهدلیل نبود مؤلفههای هویتبخش هیچگونه احساس تعلق و مسئولیتی در قبال علائم و احجام فرهنکی/اطلاعرسان نداشته و هیچگونه پیوند و شبکهای که سبب ایجاد هویتمندی علائم و احجام اطلاعرسان شود، نکردهاند؛ به همین منظور نقش گرافیستها بهعنوان فردی متخصص و پل ارتباطی بین شهروندان و مسئولین باید موارد ذکر شده را برای هویتمند کردن علائم و احجام محیطی/ فرهنگی اطلاعرسان مدنظر قرار دهند. در نتیجه در رتبهبندی آزمون فریدمن و اعتبارسنجی مؤلفهها مشخص شد که «مفاهیم شکلدهنده به علائم گرافیک محیطی اطلاعرسان» در رتبه اول، «مؤلفههای شکلدهنده مبلمان محیطی و احجام فرهنگی» در رتبه دوم، «مؤلفههای شکلدهنده مشارکت گرافیست و شهروندان» در رتبه سوم و «مؤلفههای شکلدهنده هویتمندی علائم گرافیکی» در رتبه چهارم قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
شهرسازی-برنامه ریزی شهری دریافت: 1404/5/12 | پذیرش: 1404/5/10 | انتشار: 1404/5/10 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10