1. افشاری بصیر، و محمدرضا، فروتن منوچهر، سروش محمدمهدی (1402)مطالعه تطبیقی معنای خانه شهری دو دوره قاجاریه و پهلوی همدان به روش نشانه شناسی لایه ای۱. مطالعات محیطی هفت حصار؛ ۱۱ (۴۴) :۲۳-۴۰.
2. بورکهارت، تیتوس (1386). مبانی هنر اسلامی، ترجمه و تدوین امیر نصری، تهران: انتشارات حقیقت، چاپ یکم.
3. بهادری نژاد معصومه و ذاکرحقیقی کیانوش (1395). تبیین مکانیزم احیاء بافتهای تاریخی با استفاده از رویکرد بازآفرینی (نمونه موردی: محله حاجی در محدوده تاریخی شهر همدان) . مطالعات محیطی هفت حصار. ۵ (۱۸):۵-۱۸.
4. پیرنیا، محمدکریم، و بزرگمهری، زهره (1388). مصالح ساختمانی، آژند، اندود، . آمود در بناهای کهن ایران، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور، چاپ اول.
5. خزایی، محمد (1381). مفاهیم نمادین در هنر طراحی ایرانی، مطالعات هنر اسلامی، 8، 25- 40.
6. شاهپروری ، محمدرضا، و میرزاامینی، سیدمحمدمهدی (1394). تجلی نقش خورشیدخانم در قالی ایران، جلوه هنر، 15، 66-55.
7. شجاعی قادیکلایی، حسین (1390). بررسی عناصر گرافیکی نقوش تزیینی خانههای قاجاری استان مازندران با تأکید بر نقش درخت، استاد راهنما: محمد خزایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
8. شمیلی، فرنوش، و جهانمرد حسین آبادی، بهاره (1401). بهشت گمشده: مطالعهی نقش طاووس در نمای بیرونی بناهای تاریخی شهر اصفهان. هنرهای صناعی ایران، 1، 89-100.
9. شکری، سجاد، و اکبری نظر، رضا (1394). رمزهای خرگوش(نگرشی بر نقش خرگوش در اساطیر، ادیان، ادبیات و فرهنگ عامه). اولین همایش بین المللی جستارهای ادبی، زبان و ارتباطات فرهنگی.
10. صباغ پور، طیبه، و شایسته فر، مهناز (1389). بررسی نقش-مایه نمادین پرنده در فرشهای صفوی و قاجار از نظر شکل و محتوا، نگره، 14، 39-49.
11. هینلز، جان (1379) شناخت اساطیر ایران، ترجمهی ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: نشر آویشن. چاپ ششم.
12. یاحقی، محمدجعفر (1388). فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیات فارسی، انتشارات فرهنگ معاصر: تهران.
13. تقوی نژاد، بهاره (1398). مطالعه تطبیقی تزئینات هندسی محرابهای گچ بری دوره سلجوقی با محرابهای گچ بری دوره ایلخانی در ایران. مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافتهای تاریخی فرهنگی)، 9(20 )، 21-40.
14. دادور، ابوالقاسم، محسنی، زهرا، و میرفتاح، سیدعلی اصغر (1394). هنر آهک بری در حمام وکیل شیراز. مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 5(20)، 27-.36 .
15. علی زاده، سیامک، و مردی، اکرم (1396). زیبایی شناسی نقوش گچ بری مسجد فریومد. مبانی نظری هنرهای تجسمی، (4)، 19-32 .
16. صفی خانی، نینا، احمدپناه، سیدابوتراب، و خدادادی، علی (1393). نشانه شناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تخت فولاد اصفهان (با تأکید بر نقوش حیوانی شیر و ماهی). هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 19(4)، 67-80.
17. بورکهارت، تیتوس (1376). روح هنر اسلامی، ترجمه نصر، حسین، مبانی هنر معنوی، مجموعه مقالات ۱( تهران: دفتر مطالعات دینی هنر، حوزه هنری.
18. عابددوست، حسین، کاظم پور، زیبا (1398). تحلیل مفاهیم و پیشینه تصویری نمادهای حیوانی در چادرشب گیلان با توجه به اسطورهها و باورهای محلی. مطالعات هنر اسلامی, 15(34), 171-186.
19. فضلی، مجید (1387). بررسی تطبیقی مفاهیم عرفانی در آثار نقاشی ایرانی و اسلامی. مجله هنر اسلامی، 7(3)، 465-480.
20. Özdural, Alpay. "Mathematics and arts: Connections between theory and practice in the medieval Islamic world." Historia mathematica 27.2 (2000): 171-201. [
DOI:10.1006/hmat.1999.2274]
21. Bourgoin, Jules. Arabic geometrical pattern and design. Courier Corporation, 2012.
22. Ettinghausen, R., Grabar, O., & Jenkins, M. (2003). Islamic art and architecture 650-1250 (Vol. 59). Yale University Press.
23. Michell, G. (1988). The Hindu temple: An introduction to its meaning and forms. University of Chicago Press.