دوره 14، شماره 52 - ( تابستان 1404 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashvand Z, Hamidi B. Urban landscape and the impact of informational environmental graphics on enhancing its identity. Haft Hesar J Environ Stud 2025; 14 (52) :25-40
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-2241-fa.html
رشوند زینب، حمیدی بهرام. منظر‌شهری و تاثیر گرافیک محیطی اطلاع رسان در ارتقاء هویت آن. مطالعات محیطی هفت حصار. 1404; 14 (52) :25-40

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-2241-fa.html


چکیده:   (127 مشاهده)
توجه به مبحث حیات اجتماعی و مساله هویت از مباحث مهم زندگی اجتماعی و شهری است و منظر‌شهری به عنوان واسطه‌ای میان انسان و پدیده شهری، مکانی جهت تبلور بصری و معنایی گرافیک محیطی می‌باشد. عوامل متنوعی می‌توانند در زمینه هویت و مسائل اجتماعی در منظر شهری اثرگذار باشند که یکی از مهم‌ترین آنها توجه به گرافیک محیطی شهر می‌باشد. به‌کارگیری صحیح و اصولی از امکانات تصویری و اجرایی گرافیک محیطی با در نظر گرفتن مفاهیم هویت بخش می‌تواند بخشی از قابلیت‌های توسعه شهری در برنامه‌ریزی‌های کلان در فضای شهری و اماکن مختلف از آن مورد استفاده قرار بگیرد. تسهیل امر ارتباط، راهنمایی و اطلاع‌رسانی، زیباسازی محیط با هدف ایجاد هویت بصری از مهم‌ترین کارکردهای ویژه گرافیک محیطی می‌باشند. هدف پژوهش حاضر، تاثیر گرافیک محیطی اطلاع‌رسان در ارتقاء هویت منظر‌شهری شهرداری رشت در بهتر راهنمایی کردن شهروندان و ایجاد تصویر بصری و به یادماندنی از فضاهای عمومی و پرتردد شهری است. روش نمونه‌گیری این پژوهش بنیادی-نظری است، بدین معنا که منابعی انتخاب می‌شوند که بیشترین اطلاعات و داده را برای پاسخ به پرسش پژوهش فراهم می‌کنند. در پژوهش‌های کیفی افرادی را که در پژوهش شرکت می‌کنند، فرد یا نمونه نمی‌گویند، بلکه شرکت‌کننده یا صاحب اطلاع محسوب می‌شوند، زیرا روی این افراد مداخله‌ای صورت نمی‌گیرد و فعالانه در پژوهش شرکت دارند.  انتخاب افراد مصاحبه‌شونده بر اساس معیارهای خبرگی (سابقۀ بالای 5 سال در حوزه شهری، طراحی گرفیک، مدیریت فرهنگی و تحصیلات کارشناسی و بالاتر) بود. از میان آن‌ها تعداد 10 نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری، سازمان زیباسازی شهرداری‌ها و اساتید دانشگاهی، بر اساس روش نمونه‌گیری گلوله برفی تا حصول به اشباع نظری انتخاب گردیدند، نتایج پژوهش نشان دادند که شهروندان به‌دلیل نبود مؤلفه‌های هویت‌بخش هیچ‌گونه احساس تعلق و مسئولیتی در قبال علائم و احجام فرهنکی/اطلاع‌رسان نداشته و هیچ‌گونه پیوند و شبکه‌ای که سبب ایجاد هویتمندی علائم و احجام اطلاع‌رسان شود، نکرده‌اند؛ به همین منظور نقش گرافیست‌ها به‌عنوان فردی متخصص و پل ارتباطی بین شهروندان و مسئولین باید موارد ذکر شده را برای هویت‌مند کردن علائم و احجام محیطی/ فرهنگی اطلاع‌رسان مدنظر قرار دهند. در نتیجه در رتبه‌بندی آزمون فریدمن و اعتبارسنجی مؤلفه‌ها مشخص شد که «مفاهیم شکل‌دهنده به علائم گرافیک محیطی اطلاع‌رسان» در رتبه اول، «مؤلفه‌های شکل­دهنده مبلمان محیطی و احجام فرهنگی» در رتبه دوم، «مؤلفه‌های شکل‌دهنده مشارکت گرافیست و شهروندان» در رتبه سوم و «مؤلفه­های شکل‌دهنده هویتمندی علائم گرافیکی» در رتبه چهارم قرار دارد.
 
متن کامل [PDF 865 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: شهرسازی-برنامه ریزی شهری
دریافت: 1404/5/12 | پذیرش: 1404/5/10 | انتشار: 1404/5/10 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb