دوره 9، شماره 34 - ( زمستان 1399 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abeddost H, Zali N, Abizadeh S. Analysis of the role of urban graphic in the development of Razavi culture with a nostalgic approach and Icon- phenomenon (a case study of Razavi elements in Imam Reza squares in Iran). hafthesar. 2021; 9 (34) :39-52
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1170-fa.html
عابددوست حسین، زالی نادر، ابی زاده سامان. نقش گرافیک شهری در گسترش فرهنگ رضوی با رویکرد نوستالژی و آیکون پدیده (نمونه موردی اِلمان‌های رضوی در ایران). مطالعات محیطی هفت حصار. 1399; 9 (34) :39-52

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-1170-fa.html


چکیده:   (292 مشاهده)
اِلمان­های شهری به‌عنوان بخشی از گرافیک شهری مجموعه­ای از نشانه­ های شمایلی را به‌تنهایی یا در ترکیب با نشانه­های نوشتاری سازمان‌دهی شده به شیوه تایپوگرافی دربر می­گیرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که نقش گرافیک شهری در گسترش فرهنگ رضوی چیست و تأثیر المان­های رضوی در انتقال معنا را با رویکرد نوستالژی و آیکون پدیده، چگونه می­توان تحلیل کرد. هدف تحقیق شناسایی نقش گرافیک شهری در توسعه فرهنگ رضوی در محیط شهری با تأکید بر تحلیل المان­های رضوی است. فرضیه تحقیق امکان انتقال مفاهیم ارزشی ارتباط با امام هشتم (ع) و ایجاد حس همبستگی و دل‌بستگی مذهبی در فضای شهری با کاربرد المان رضوی به‌عنوان بخشی از گرافیک شهری است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از مطالعات کتابخانه­ای و مشاهدات میدانی است. تجزیه تحلیل داده­ها کیفی است. بر اساس نتایج تحقیق المان­های رضوی با نشانه­های تصویری و نوشتاری همراه‌اند. این نشانه­ها انتقال پیام اعتقاد به امام هشتم (ع) را به شکل معنای صریح و معانی ضمنی بر عهده‌دارند. نوستالژی یکی از تمهیدهای مورداستفاده طراحان برای ایجاد ارتباط حسی با مخاطب شیعه است. نوستالژی زمینه اتصال ذهن مخاطب با مکان و زمانی فراتر از مکان شهری المان را فراهم می­کند. مکان ایده آل مقصد، حرم رضوی و ارتباط با امام هشتم است. حجم­های رضوی آیکون­هایی هستند که از حالت مکانیکی و یخ‌زده خارج‌شده و ظهور آیکون پدیده را نشان می­دهند. آیکون پدیده مفهوم اتصال معنوی با امام هشتم (ع) است.
متن کامل [PDF 1142 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/11/15 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb