غفاری فائزه، شباک مریم، نوروزی نیما، نیری فلاح سیامک. تبیین مؤلفههای مؤثر کیفیت محیطی فضاهای عمومی بیمارستان بر
حس رضایتمندی بیماران (مطالعه موردی: بیمارستانهای شهر ساری). مطالعات محیطی هفت حصار. 1403; 13 (48) :25-44
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-2082-fa.html
چکیده: (551 مشاهده)
تجربههای ناخوشایند در فضاهای درمانی امروزه نه تنها به خاطر نحوه ارائه خدمات بلکه کیفیت نامناسب محیط و عدم توجه کافی به نیازهای کاربران بوده که موجب افزایش فشارهای روانی و نارضایتی میگردد. فضاهای عمومی به عنوان فضاهای واسطه و انتقالی، نقش مهمی در تجربیات ادراکی بیماران در محیط بیمارستان ایفا مینمایند. با توجه به اهمیت توسعه فضاهای کاربرمحور در محیطهای درمانی، کیفیت محیطی مناسب در فضاهای عمومی میتواند به ارزیابی مثبت بیماران از این فضاها و نیز بهبود رضایتمندی آنان کمک نمایند. تحقیق حاضر به دنبال تبیین ویژگیهای کیفیت محیطی فضاهای عمومی موثر بر حس کلی رضایتمندی بیماران و چگونگی اهمیت و نقش این شاخصهها در تقویت رضایتمندی در قالب ارائه مدل مفهومی میباشد. روش تحقیق بر پایه مطالعه توصیفی- تحلیلی بوده، و راهبرد نمونهموردی برای اطلاعات کمی انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، علاوه بر مرور منابع کتابخانهای، از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. مطالعه در دو بیمارستان امامخمینی و شفا شهر ساری انجام گرفته و در مجموع 205 بیمار از طریق پرسشنامه در این پژوهش شرکت نمودند. شیوه مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS برای تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که پنج مولفه شامل آسایش فیزیکی- روانی، دیدپذیری، دسترسی، خوانایی و ارتباطپذیری به عنوان عوامل مهم کیفیت محیطی فضاهای عمومی بیمارستان بر رضایتمندی بیماران موثر بودهاند. همچنین، دسترسی، به عنوان مهمترین ویژگی به همراه ارتباطپذیری و خوانایی در فضاهای عمومی از عوامل قابلتوجه در افزایش حس رضایتمندی میباشند. این پژوهش میتواند با ارائه چهارچوب مفید در پاسخ به نیازها و انتظارات بیماران، به معماران و طراحان در فرآیند طراحی و نیز مدیران مراکز درمانی برای بهبود کیفیت فضاهای عمومی موجود و یا آینده در جهت تقویت حس رضایتمندی کاربران کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي-مورد پژوهی |
موضوع مقاله:
روان شناسی محیط دریافت: 1403/5/28 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1403/5/10