دوره 3، شماره 12 - ( تابستان 1394 )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات 5 الی 79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اولنج فاطمه، دژدار امید، دانشگر مقدم گلرخ. تبیین نقش عوامل محیطی و غیر محیطی فضاهای آموزشی در بروز خلاقیت کودک. مطالعات محیطی هفت حصار. 1394; 3 (12) :14-5

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-310-fa.html


چکیده:   (2690 مشاهده)

در سال‌های اخیر، تحقیقات بسیاری انجام‌شده که از میان عوامل تأثیرگذار در رشد خلاقیت کودک، عواملی مانند شیوه‌های آموزشی، موردبررسی قرارگرفته‌اند؛ اما به تأثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت، کمتر توجه شده است. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا عوامل محیطی و غیر محیطی مؤثر بر رشد خلاقیت در کودکان را شناسایی نماید. با استفاده از روش کیفی برای دست یافتن به شاخص‌های فضایی طراحی محیط خلاق برای کودک، به بررسی رفتار کودکان و دیدگاه‌های افرادی که پیوسته با آن‌ها در ارتباط هستند پرداخته شد. پس از بررسی مشاهدات و مصاحبه­ها، تحلیل داده‌های کیفی صورت گرفت سپس دو عامل محیطی و چهار عامل غیر محیطی به‌عنوان متغیرهای مؤثر بر رشد خلاقیت کودکان در نظر گرفته شد و چگونگی ارتباط آن‌ها با موضوع خلاقیت بیان گردید تا بر اساس این نتایج به‌دست‌آمده، پیشبرد روند طراحی در چنین فضاهایی ممکن شود.

متن کامل [PDF 492 kb]   (6583 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/15 | پذیرش: 1396/1/15 | انتشار: 1396/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb