دوره ۱۳، شماره ۴۹ - ( پاییز ۱۴۰۳ )                   جلد اول _ شماره اول_صفحات ۵ الی ۷۹ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aznab M, Dezhdar O, Haghighi S, karami Kabir N. The effect of using e-learning of contemporary structures on improving the quality of learning in the field of architecture. Haft Hesar J Environ Stud 2024; 13 (49) :5-24
URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-1-2138-fa.html
ازنب مریم، دژدار امید، حقیقی سعید، کرمی کبیر نسرین. تأثیر بکارگیری آموزش الکترونیکی سازه‌های معاصر بر ارتقاء کیفیت یادگیری در رشته معماری. مطالعات محیطی هفت حصار. ۱۴۰۳; ۱۳ (۴۹) :۵-۲۴

URL: http://hafthesar.iauh.ac.ir/article-۱-۲۱۳۸-fa.html


۱- دانشکده هنرومعماری، واحد همدان، دانشگاه آزاداسلامی، همدان، ایران
۲- گروه مهندسی معماری، دانشکده هنرومعماری، واحد همدان، دانشگاه آزاداسلامی، همدان، ایران
۳- گروه آموزشی ریاضی، دانشکده علوم پایه، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان،
چکیده:   (۱۰۵۰ مشاهده)
آموزش الکترونیکی به‌عنوان یکی از روش‌های آموزش از راه دور، به سرعت در اکثر نظام­های آموزشی گسترش یافته است. آموزش سازه­های معاصر و یادگیری آن به‌صورت مؤثر و کاربردی به دانشجویان معماری، از مهم‌ترین موضوعات برنامه­های آموزشی معماری است. واقعیت مجازی ابزارهای جدیدی هستند که با بکارگیری رایانه و توانایی‌های آن، تصور ساختن مفاهیم انتزاعی را امکان‌پذیر ساخته که تأثیر مثبتی بر یادگیری و انتقال دانش دارند؛ و به‌تبع دانشجو به‌صورت فعال در فرآیند یادگیری قرار می­گیرد. پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر آموزش الکترونیکی سازه­های معاصر بر ارتقا کیفیت یادگیری دانشجویان معماری، شکل گرفته است. این تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ ماهیت، روش پیمایشی و شیوه تحلیل داده‌ها، توصیفی تحلیلی است. برای رسیدن به نتایج، دو نوع پرسشنامه تخصصی و عمومی تهیه گردید. جامعه آماری پرسشنامه تخصصی، 33 نفر از اساتید و کارشناسان حوزه معماری و آموزش چندرسانه‌ای و در پرسشنامه عمومی دو گروه از دانشجویانی که درس سازه‌های معاصر را به‌صورت آموزش حضوری و آموزش الکترونیکی دریک بازه‌ی زمانی مشخص گذرانده بودند، به تعداد 50 نفر انتخاب گردیدند. روایی بر اساس اعتبار محتوایی سنجیده و به تائید اساتید از طریق روش دلفی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ به میزان 756/0 تائید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل عاملی و رگرسیون و فریدمن با نرم‌افزارهای Spss,Lisrel انجام شد. آزمون تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه‌های 4 گانه تأثیر آموزش و یادگیری الکترونیکی بر ارتقا کیفیت یادگیری دانشجویان شناسایی و با میزان بار عاملی بالای 4/0 تائید شدند. با آزمون رگرسیون و میزان ضریب تعیین تعدیل شده[1] مشخص شد، شاخص‌ها به میزان 53% واریانس ارتقاء کیفیت یادگیری را پیش‌بینی می‌کند. بر اساس آزمون رگرسیون؛ مؤلفه‌ی بهره‌گیری از فناوری دیجیتال بالاترین تأثیر را بر روی ارتقاء کیفیت یادگیری دارد (788/0 beta=). نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان دهنده این است که میان انواع تعامل، «یادگیرنده-یادگیرنده» دارای بیشترین اهمیت است. اولویت‌بندی‌ مؤلفه­های تأثیر آموزش و یادگیری الکترونیکی بر ارتقاء کیفیت یادگیری و پیشرفت دانشجویان به ترتیب آزمون رتبه‌بندی فریدمن عبارت‌اند از: بهره‌گیری از فناوری دیجیتال (96/8)، خود فراگیر (82/8)، واقعیت مجازی (70/8)، تعامل (06/8). طبق نتایج، شاخص‌های شبیه‌سازی، انگیزش، نقش فعال یادگیرنده، همزمانی، محتوا-محتوا، دانشجو- محتوا، مهارت، انتقال محتوا، خلاقیت، ساخت دانش، دانشجو- دانشجو، تفکر-تصمیم، دستیابی به محتوا، دانشجو با استاد؛ به ترتیب اولویت و همبستگی آزمون پیرسون بر ارتقاء کیفیت یادگیری دانشجویان، تأثیر مثبت دارد. در نتیجه آموزش الکترونیکی درس سازه­های معاصر به روش واقعیت مجازی باعث ارتقا سطح کیفیت یادگیری دانشجویان نسبت به روش حضوری در رشته‌ی معماری می‌شود.
 
[1]ADJR2
متن کامل [PDF 1534 kb]   (۴۷۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي-مورد پژوهی | موضوع مقاله: روان شناسی محیط
دریافت: 1401/9/2 | ویرایش نهایی: 1404/3/8 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار: 1403/10/10 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10

فهرست منابع
۱. - تقی زاده، م.( ۱۳۹۸). دیدگاه ها و روشهاي نوین و کاربردي در آموزش و یادگیري. انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران. - حصاری، پ، چگنی، ف.(۱۴۰۱). بررسی میزان اثرگذاری آموزش مجازی در دروس عملی و نظری رشته معماری، نشریه علمی فناوری آموزش، جلد ۱۶ ، شماره ۲ - حقیقی، س، دژدار، ا، دهقان، ن.(۱۳۹۹). یادگیری طراحانه ساز ه های نوین: رویکرد همزمانی و هم مکانی در جهت ارتقای توانایی طراحی معماری، معماری و شهرسازی آرمان شهر، ، شماره ۳۳، ص۵۷-۷۴ -روزنبرگ، م.(۱۳۹۰ ). یاد گیري الکترونیکی. ترجمه داود کریم زادگان مقدم. انتشارات دانشگاه پیام نور.تهران. - زارعي زواركي، ا.( ۱۳۸۷). سنجش و ارزشيابي يادگيري الكترونيكي. ویژه نامه آموزش عالي، شماره۳ ، ص۷۳-۷۸. - سلیمانی، س. (۱۳۹۲). تاثیر بکارگیری چندرسانه های تعاملی بر بهبود کیفیت آموزش سازه در رشته معماری، نشریه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران،شماره ۵، ص ۷۵-۸۳. - شاهرودی، ع.(۱۳۸۸). آموزش تلفیقی حضوری و الکترونیکی دروس سازه ای در رشته معماری ،چهارمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی آموزش الکترونیکی، شماره۵، ص ۷۵-,۸۳ - شفیع پور، ف، نظری، ح.(۱۳۹۲). ارائه مدلي جهت ارزيابي راهبردهاي يادگيري الكترونيكي مؤثر بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، دانشگاه تربیت و هنر شهید رجایی، شماره۴ ، ص۲۵۳-۲۵۹. - فراهانی، ا.( ۱۳۸۰ ). مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی نظام آموزشی حضوري با دور و ارایه الگوي برنامه ریزي تربیت بدنی از دور، پایان نامه دکتري، دانشگاه تربیت مدرس. - گلابچی، م، شاهرودی، ع.(۱۳۸۶). روشهای نوین برای انتقال مفاهیم سازهای معماری، اولین کنفرانس سازه و معماری، دانشگاه تهران. - نجاتی، ن، کلانتری، س، بمانیان، م.(۱۴۰۰). آموزش طراحی معماری مبتنی بر هوش مصنوعی ، پژوهشهای معماری نوین، شماره۱ ، ص۲۵-۷. -Abdelhameed, Wael A. (۲۰۱۳). Virtual Reality Use in Architectural Design Studios: A case studying structure and construction. Procedia Computer Science ۲۵, ۲۲۰ – ۲۳۰. - Al-Shehri, S. (۲۰۱۱). Connectivism: a new pathway for theorising and promoting mobile language learning. International Journal of Innovation and Leadership on the Teaching of Humanities, ۱ (۲). -Alaneme G, Olayiwola P, Reju C. (۲۰۱۰). Combining Traditional Learning and the E-Learning Methods in Higher Distance Education: Assessing Learners Preference.۴th International Conference on Distance Learning and Education (ICDLE); ۲۰۱۰ Oct ۳; Puerto Rico: USA. San Juan (Puerto Rico), p. ۱۷۷-۱۹۰. -CRUZ, THIAGO VILELA, (۲۰۱۸). Virtual reality in the architecture, engineering and construction industry, proposal of an interactive collaboration application. -Feng, Z, Gonzلlez, V. A., Amor, R., Lovreglio, R., & Cabrera-Guerrero, G. (۲۰۱۸). Immersive virtual reality serious games for evacuation training and research: A systematic literature review. Computers & Education, ۱۲۷, ۲۵۲–۲۶۶. -Freina, L, & Ott, M. (۲۰۱۵). A literature review on immersive virtual reality in education: state of the art and perspectives. In The international scientific conference. -Gorji mahlabani Y. Architectural education and future challenges. Journal of Technology of Education.۲۰۱۰;۴(۳):۲۲۳-۲۳۴. Persian. -Horton, William; Horton, katrin. (۲۰۰۳). E-learning Tools and Technologies. USA. Wiley publishing First edition. -Liaw ss. investigating students̕ perceived satisfaction, behavior intention, and effectiveness of learning; acase study of the blackboard system. Computer and education.۲۰۰۸؛ ۵۱(۲):۸۶۴-۸۷۳. -Minocha, Shailey, Reeves , Ahmad,(۲۰۱۴), Design of learning spaces in ۳D virtual worlds: An empirical investigation of Second Life, Learning Media and Technology ۳۵(۲). -Miao, D., Dong, Y., & Lu, X. (۲۰۲۰). PIPE: Predicting Logical Programming Errors in Programming Exercises. In Proceedings of the ۱۲th International Conference on Educational Data Mining (EDM ۲۰۲۰). -Negash, Solomon, et al. (۲۰۰۸). (Editors). Handbook of Distance learning for real-time and Asynchronous information technology education.USA: Information science reference. -Noghabaei, Mojtaba.,& Heydarian, Arsalan, Balali,Vahid, Han, Kevin, (۲۰۲۰). Trend analysis on adoption of vitual and augmented reality in the architecture, Engineering, and Construction industry, ۵(۱), ۲۶; -Picciano A.G. (۲۰۰۲), beyond student perceptions: Issues of interaction, presence, and performance in an online course, Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.۶, No.۱, ۲۰۰۲. -Radianti,Jaziar, Majchrzak ,Tim A, Fromma,Jennifer, Wohlgenannt, Isabell,(۲۰۲۰) A systematic review of immersive virtual reality applications for higher education: Design elements, lessons learned, and research agenda, Computers & Education, Volume ۱۴۷. - Siemens, G. (۲۰۰۴). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Available at: http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm -Schlosser L.A., Simonson M.R. (۲۰۰۶), Distance Education: definition and glossary of teams, ۲nd revved, Information Age Pub Inc. -Sahin, M. (۲۰۱۲). Pros and cons of connectivism as a learning theory. International Journal of Physical and Social Sciences, ۲ (۴) -Siemens, G. (۲۰۰۸). Learning and Knowing in Networks: Changing roles for Educators and Designers. Presented to ITFORUM for Discussion. -Tu C.H. and Corry M. (۲۰۰۲) E-learning communities, The Quarterly Review of Distance Education, Vol.۳, pp. ۲۰۷-۲۱۸. -TEKLEMARIAM, Hailu, KAKATI, Gebretsadik Vikramjit, DAS, Amarendra Kumar. (۲۰۱۴) Application of vr technology in design education, Department of Design, Indian Institute of Technology Guwahati, Guwahati -Wang, P., Wu, P., Wang, J., Chi, H.-L., & Wang, X. (۲۰۱۸). A critical review of the use of virtual reality in construction engineering education and training. International Journal of Environmental Research and Public Health, ۱۵(۶), ۱۲۰۴. -Xiaofan, Lin, Xiaoyong, Hu, Zhichun, Liu, (۲۰۱۴), A social network analysis of teaching and research collaboration in a teachers' virtual learning community, British Educational Research Association ,Volume۴۷, Issue۲ -yun zhou, et al. (۲۰۱۸). Promoting Knowledge Construction: A Model for Using Virtual Reality Interaction to Enhance Learning: Information science ۱۳۰ ۲۳۹-۲۴۶ -Zawacki-Richter, O., & Latchem, C. (۲۰۱۸). Exploring four decades of research in computers & education. Computers & Education,۱۲۲, ۱۳۶–۱۵۲. [DOI:۱۰,۳۳۹۰/data۵۰۱۰۰۲۶]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مطالعات محیطی هفت حصار می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Haft Hesar Journal of Environmental Studies

Designed & Developed by : Yektaweb